کد خبر: ۲۰۴۴۷۳
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۰
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در یک مکالمه همتای روسی‌اش، ولادیمیر پوتین بر نیاز به آتش‌بس و شرایط بهتر بشردوستانه تاکید کرد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز بر اساس متنی که دفتر رئیس‌جمهور ترکیه از این مکالمه منتشر کرده است، «اردوغان اهمیت آتش‌بس میان روسیه و اوکراین، برقرار صلح و بهبود شرایط انسانی در منطقه را یادآور شد.»

بر اساس این بیانیه، پوتین و اردوغان موافقت کردند دور آینده مذاکرات کمیته صلح میان اوکراین روسیه در استانبول برگزار شود.

قبلا در روز یکشنبه، دیوید آراخامیا، مذاکره‌کننده اوکراینی گفته بود که دور بعدی مذاکرات رو در روی اوکراین و روسیه ۲۸ تا ۳۰ مارس (۸ تا ۱۰ فروردین) در ترکیه برگزار می‌شود. ولادیمیر مدینسکی، مذاکره‌کننده روسی نیز تاریخ مشابهی را برای مذاکرات ذکر کرده بود، اما درباره محل آن چیزی نگفته بود.

ترکیه قبلا در ۱۰ مارس (۱۹ اسفند) در شهر آنتالیا در جنوب این کشور میزبان وزرای خارجه اوکراین و روسیه بود که بلندپایه‌ترین دیدار بین طرفین از هنگام شروع جنگ در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) بود، اما این دیدار به جای نرسید.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که طرف روسی و اوکراینی گفتگوهای منظم از طریق ویدئو کنفرانس داشته‌اند، اما طرفین امید چندانی به شکستن بن‌بست مذاکراتی که مشکل توصیف شده است، ابراز نکرده‌اند. اردوغان این هفته گفت که روسیه و اوکراین ظاهرا به تفاهمی درباره چهار نکته از شش نکته مورد مذاکره رسیده‌اند: بیرون ماندن  اوکراین از ناتو، استفاده از زبان روسی در اوکراین، خلع‌سلاح و تضمین‌های امنیتی. اما دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین روز جمعه گفت که «هیچ اجماعی» درباره نکات اصلی با روسیه وجود ندارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار